06 november 2007

Karl Adolf-bakelser



Idag är det 101 år sedan min farfar föddes och föds man på Gustav Adolf-dagen är det klart att Adolf blir andranamnet. Fast oftast kallades han bara för Kålle.

De här bakelserna skulle nog vara alldeles för pråliga för Kålle, han gick mest omkring i sin lantmännenkeps, körde traktor och högg ved, och sen blev han gammal, flyttade in hos oss och berättade samma historier gång på gång... eller det är så jag minns honom i alla fall.

Inspirationen till bakverken kommer från Virkverket, men jag får nog öva lite mer...

15 kommentarer:

Anonym sa...

jag tycker att det är dags att reclaim:a namnet adolf, det är ju så fint :) vilka jättefina bakelser du gjort! jag gick förresten förbi dig med min fina väska idag, såg du mig? ;)

Maria sa...

Då var din och min farfar födda nästan samma år (min 1905) Min farfar blev 99 år! Och hette Gustav Adolf...men kallades bara Adolf. Efter andra världskriget så har väl namnet Adolf varit lite förstört så det är kanske inte så många som blivit döpta till det sedan...

fingerspitz sa...

sandra: nej jag såg dig inte, jag var kanske på promenad åt andra hållet i stället. Lovar att vinka om jag ser dig.

Om Adolf inte hade varit så förstört så tror jag att det hade kommit tillbaka nu, det är ju egentligen bättre än många av de gamla namnen.

Mys liv och hem sa...

Oj,vilket jobb med att få så fina bakelser.Min morfar var född runt 1906 men dog för 11 år sedan.Jag tänkte på honom för han var också en riktig arbetare med lantmannakeps och blåställ och väldigt humoristisk.Det är fint att ha fina minnen.Ha en bra dag

Lotten sa...

Underbara virkade skapelser! Önskar så att jag kunde virka....

Adolf kallade vi vår första kille när han låg i magen. Det är ett jättefint namn som jag hoppas kommer tillbaka någon gång...

hus och torp sa...

Underbara bakelser. Vad du är bra på att virka.

Anonym sa...

Stora A är så söt bakom gula solrosen och dina KARL- Adoltbakelser helcharmiga. Du är toppen på så många sätt, tycker svärmor!

Karolina sa...

söta!

Anonym sa...

Vilka söta bakelser. Det blev ingen Gustav Adolfs bakelse i år för min del men en kladdkaka istället. Det är godare :-)

Anonym sa...

Vilka mumsiga!

vinklar o vrår sa...

Vilka söta bakelser! Kanske att man får göra en beställning? :)
Ja, Kålle har man fått höra många historier om. En riktig karl! Lite konstigt är det att man bott i deras hus, personer man aldrig träffat...

Kram och trevlig helg!

Anonym sa...

Det virkas oxh skapas hemma hos mig med - några cupcakes har det blivit och så lite annat smått och gott + att jag har lite planer på annat oxå.

Handplockat sa...

karamell snygga bakelser

Annika sa...

A men dom är ju ljuvliga!! Du behöver ju egentligen ingen bakelse från mig :) Sorry att jag inte postat den än, men snart så!...

Unknown sa...

Å gu sååå söta bakelser!! Jag älskar sött!! hi-hi...kramar Malin